Consumptiegedrag na Corona

De Coronacrisis zal nog geruime tijd invloed hebben op het consumentengedrag. Wat kunnen we van de huidige situatie leren als het gaat om consumptiegedrag na crisistijden?

Hoewel het consumptiegedrag na een crisis steeds aangepast wordt aan de tijd, zijn verscheidene gedragspatronen fundamenteel en geven daarmee een indicatie hoe consumenten zich na Corona zullen gaan gedragen. Het gaat met name om de onderstaande 3 gedragspatronen:

  1. Bevrediging van opgestapelde behoefte
  2. Controle
  3. Stabiliteit en nostalgie

Bevrediging van opgestapelde behoefte

Hoe groot de individuele behoefte werkelijk is, wordt pas duidelijk wanneer alle maatregelen opgeheven worden. Hoog in de lijst staan dan producten met een fun-factor en die niet tot de basisbehoeften horen. In hoeverre men deze behoeften ook kan inhalen is in grote mate afhankelijk van de financiële mogelijkheden die door de crisis beperkt kunnen worden. Naar verwachting zal er niet eerder dan Kerstmis sprake zijn van een koopgolf. In de tussentijd zullen consumenten vooral kiezen voor kleine luxe-momenten. Ondanks beperkte financiële ruimte wil men toch hoogwaardige producten consumeren. Denk bijvoorbeeld aan premium-ijs of craftbier.

Controle

Na crisistijd worden vooral producten en diensten gewaardeerd die een gevoel van controle bieden. Producten die controle bieden en die de consument tijdens de pandemie gebruikt heeft, zullen ook naderhand gekocht blijven worden. Een voorbeeld is het hamsteren van toiletpapier.

Ook tijdens het aankoopproces blijft controle belangrijk. Consumenten uit de VS geven bijvoorbeeld de voorkeur aan contactloze winkels (90%).

Verder vinden consumenten een goede voorraad van voedingsmiddelen en verzorgingsproducten belangrijker dan voorheen. In Azië en de VS stijgt de vraag naar slimme-koelkasten die aangeven wanneer een bepaald product op is. Andere producten en onderwerpen die controle bieden en naar verwachting een grotere vraag zullen laten zien zijn:

  • Telegeneeskunde
  • Desinfectiemiddelen en hygieneproducten
  • Opbergproducten
  • Apps en apparatuur die contactloos consumeren mogelijk maken
  • Apps die contactvervolging mogelijk maken
  • Drones en zelfrijdende voertuigen

Stabiliteit en nostalgie

In chaotische tijden verlangen we naar voorspelbaarheid. Reclame zou daarom gericht moeten zijn op nostalgie. Consumenten hebben de voorkeur voor merken zonder groot risico. Na een crisis is er een duidelijke loyaliteit aan gevestigde merken.

Ondanks dat men na de crisis vaak minder financiële middelen heeft, geeft men toch de voorkeur aan kwaliteit in plaats van kwantiteit. Sociale verantwoordelijkheid neemt ook toe. Uit een enquête in de VS bleek dat de meerderheid van de consumenten van mening is dat bedrijven een grotere rol spelen bij het oplossen van sociale problemen dan de overheid. Simpel gezegd: De soepproducent die mij in de crisis gevoed heeft is belangrijker dan de politicus, die beslissingen inzake mijn gezondheidszorg getroffen heeft.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt daarom bij de koopbeslissingen relevanter. Waarbij een verschuiving verwacht wordt: de behandeling van personeel zal belangrijker zijn dan milieuaspecten.

Volg mij

Blijf via mijn social media kanalen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Contact

Thinking Marketing
Bjorn Bos
06 13 47 49 02
bjorn@thinkingmarketing.nl

Benzenraderweg 250
6417 SZ Heerlen


Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Meer informatie